מדריכים לסיגריה אלקטרונית

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק – איך הוא משפיע עלינו?

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק נכנס לתוקף מלא בתחילת 2019 (8.1.19) ושינה לחלוטין את ההגבלות וההיתרים בתחום של פרסום מוצרים הקשורים לשימוש בטבק וכל סוג אחר של מוצרי עישון המשווקים לצרכן. החוק החדש אוסר לחלוטין כל סוג של פרסום של מוצרי עישון או מוצרים שיכולים לשמש לעישון, כולל סיגריות אלקטרוניות, וופורייזרים (מכשירי אידוי) ואיוד (Vaping) בכל פלטפורמות המדיה המוכרות, וקובע עבור כל בעל עסק שמפר אותו, קנסות כבדים של עד 500 אלף ש”ח.

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק התגבש במשך תקופה ארוכה, החל מתחילת שנת 2019 בה הוצעו ההצעות הראשונות בכנסת לניסוח מבנה החוק, ובתאריך ה-8.3.19 נכנס לתוקף השלב הראשון ביישום החוק, שאוסר על פרסום ושיווק של כל מוצרי עישון וטבק בכל מדיה דיגיטלית ולא דיגיטלית שהנה חיצונית ולא בבעלותו של המפרסם. החל תאריך ה-9.1.20, נכנסה לתוקפה האכיפה על החוק.

מהן ההגבלות שקיימות לפי החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק?

החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק תקף על פרסום בכל מדיות השיווק והפרסום השגרתיות והמודרניות. בין היתר נכלל בחוק זה פרסום באתרי אינטרנט (פרסומות ויזואליות או תוכן שיווקי) וכן בערוצי הטלוויזיה והרדיו הפיזיים והאינטרנטיים. ההגדרה בחוק החדש ל’פרסום’ כוללת גם שימוש בפרסומות סמויות ועקיפות או כל סוג של מימון או מתן חסות, שנחשבות לפרסום לכל דבר ועניין ובכך להפרה של החוק שעונשה קנס.

תחת החוק החדש, סיגריות אלקטרוניות וכל סוג אחר של מכשיר איוד או אידוי ייכלל תחת הסיווג של מוצר עישון, ולמעשה כל המוצרים הללו ייחשבו בעיני החוק כאילו היו סיגריות רגילות לכל דבר ועניין, כלומר יחולו עליהן כל ההגבלות החלות על סיגריות. בין הגבלות אלו ניתן למנות איסור על שימוש במקומות ציבוריים ובעיקר הגבלות שונות בתחום הפרסום והשיווק. בנוסף לכך, החוק החדש מגביל את כמות הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות ל-20 מ”ג ליחידת צריכה, ומחייב הוספת אזהרות על החפיסות הדומות לאזהרות המופיעות על סיגריות רגילות.

החל מכניסתם לתוקף של החוק ושל אכיפתו, פרסום של מוצרי עישון מכל סוג שהוא, כולל מכשירי אידוי/איוד וסיגריות אלקטרוניות, אסור בשום מדיה חברתית/דיגיטלית/פרסומית. הפלטפורמה היחידה בה מותר עדיין לבצע פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק היא העיתונות הכתובה והמודפסת, במסגרתה יתאפשר לכל בעסק עסק פרסום אחד בודד בכל שבוע, זאת רק אצל כלי תקשורת שהתחייב במקביל לפרסם מודעה נגד עישון.

איסורים נוספים שנכנסו לתוקף במסגרת החוק לאיסור פרסום ושיווק מוצרי עישון וטבק: הגבלות על שיווק מוצרי עישון בפלטפורמות לא דיגיטליות, איסור על ייצור צעצועים וממתקים בצורת סיגריות ומוצרי עישון ואיסור הצגה למכירה של מוצרי עישון בכל החנויות, כולל חנויות ‘דיוטי פרי’ וחנויות נוחות. כמו כן, החוק החדש כולל איסור על עיצוב אריזות מוצרי עישון, ומחייב אותן לעיצוב אחיד בגוון ‘Pantone 448’ שמשמש לפרסום מוצרי עישון.

כל האיסורים הללו נכנסו לתוקף מלא בתאריך ה-9.1.2020 ופורסמה הודעה לפיה האכיפה על כל התקנות המופיעות בחוק כבר החלה. נכון להיום, תקנות והגבלות אלה נכונות לא רק לגבי פרסום במדיה חיצונית שאינה בבעלות המפרסם, אלא גם במסגרת פרסום עצמי באתר האינטרנט של בעל העסק. בכל פלטפורמה בה מתבצע היום כל פרסום ושיווק של מוצרי טבק ועישון, הוא חייב להתבצע לפי הנהלים המוגדרים בחוק החדש.

כל חוק קודם הנוגע לאיסור או הגבלה על פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון שקיים בו תוכן המתנגש עם תוכן שקיים בחוק החדש, יבוטל באופן חלקי או מלא כך שהמצב הנאכף יהיה תואם להגבלות הקיימות בחוק החדש, שקיבל מעמד עליון (מבחינת רלוונטיות) בתחום של הגבלה על שיווק ופרסום מוצרי טבק ועישון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *